PMS verhelpen tips

6 Tips om je PMS te verminderen

Vanochtend heb ik tegen Jan gezegd dat ik vandaag maar beter even alleen kon doorbrengen. Boven zijn leuke plannen voor ons hing een donkere wolk, mijn PMS.
Als het echt erg is dan kan ik me beter even terugtrekken in mijn coconnetje, in plaats van ruzie met hem maken over onderwerpen die het echt niet waard zijn. Maar om me nou iedere maand te verstoppen als ik bijna ongesteld moet worden lijkt me ook niet echt een goed plan. Vandaar dat ik er vandaag maar weer eens in dook; wat te doen tegen PMS klachten?

Laat ik eerst even beginnen met vertellen wat men verstaat onder pre menstruele symptomen. Voor de meeste vrouwen geldt dat ze opgeblazen zijn, krampen hebben, lusteloos zijn, hoofdpijn hebben, de hele tijd zin hebben in iets lekkers (klopt, geef chocola!), last hebben van hun darmen en over het algemeen gewoon erg chagrijnig en boos zijn. Aangezien er meer dan 150 symptomen kunnen worden gelinkt aan PMS is dit niet alles. Als je er erge last van hebt, je symptomen erger worden of het gewoon niet vertrouwt, ga dan even langs je huisarts.

In tijden van stress kan PMS veel erger zijn dan in zorgeloze maanden, waarschijnlijk heb ik er daarom deze keer ook extra last van. Het is een drukke week geweest en door mijn verkoudheid heb ik me ook totaal niet gehouden aan alle tips hieronder. Ik heb mezelf vertroeteld, en daar houdt PMS nou net van. Tijd om er vanaf te komen!

Weg met je PMS!

1. Vitamines en mineralen

Als je erge last hebt voordat je ongesteld wordt, neem dan de hele maand lang supplementen om je PMS te verlichten. Een aantal vitamines en mineralen hebben in meerdere onderzoeken laten zien dat ze de symptomen enorm verminderen. Bij je lokale natuurwinkel hebben ze ongetwijfeld een goed supplement wat ze je aan kunnen raden. Begin in ieder geval vast met deze twee:

Calcium

Het mineraal calcium wordt aangewezen als beste remedie tegen PMS. Need I say more? Denk niet alleen aan een extra glaasje melk en plakjes kaas, er zijn vele soorten groenten, fruit en noten die enorm veel calcium bevatten. Zo zijn daar broccoli, groene kool, abrikozen en appels, maar ook een goed stuk zalm en een handje amandelen bevatten veel calcium. Snack away on the good stuff!

Vitamine D

Deze vitamine staat erom bekend dat je hemt haalt je uit zonlicht, maar laten we daar in ons koude kikkerlandje maar niet teveel op rekenen! Veel supplementen met calcium bevatten ook vitamine D dus sla daarmee je slag. Kastanje-champignons is de voeding die je hier bij uitstek kan helpen, dus een bak soep is ook een goed idee.

2. Gezond eten

Ja leuk, net in de week dat je het liefste zou willen leven op koekjes, cake, taart, chocolade, chips, ijs en snacks is het nodig dat je dat allemaal links laat liggen. Je kan het beste proberen te voorkomen dat je bloedsuikerspiegel piekt en daalt, dan wordt het alleen maar erger.
Hele granen, veel eiwitten, fruit en groenten zijn je go to voedsel op dit moment. Geloof mij, wanneer je je beter begint te voelen is het steeds makkelijker om een appel te pakken in plaats van die plak chocolade.

3. Beweeg!

Ook al voel je je lusteloos, ga iets doen! Lichte vormen van sporten verlichten de meeste symptomen, en als je iets in de buitenlucht kan doen dan voel je je sowieso vaak al beter. Een goede wandeling, baantjes trekken of doe een paar yoga oefeningen. Als je er van houdt dan kan een lesje Zumba je enorm vrolijk maken, ikzelf ga eerder gewoon mijn eigen gang in de sportschool met een vrolijk muziekje in mijn oren. Voor je het weet worden je symptomen minder, en heb je een leuk liedje in je hoofd. Win win!

4. Kruidige remedies

Vroeger waren er nog geen pijnstillers of sportscholen, en ook toen hadden vrouwen al last van PMS. Geen zorgen, je hoeft niet met volle maan een bak kattenhaar te vermengen met teennagels, er zijn een ruim aantal mogelijkheden met kruiden die je kunnen helpen. Hiervoor geldt natuurlijk ook dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden, je hebt het al zwaar genoeg deze dagen. De natuurwinkel, en zelfs de grotere supermarkten tegenwoordig, beschikken over bijv. lekkere theetjes die je kunnen helpen. Een aantal superkruiden:

Monnikspeper

Helpt je met je opgeblazen darmen, je pijnlijke borsten en die nare puistjes die je krijgt tijdens je PMS.

Frambozenblad

Heeft een ontspannend effect op je baarmoeder en de spieren eromheen, minder kramp, hoera! Daarnaast helpt het om een overschot aan hormonen weg te werken, precies waar we dezer dagen op zitten te wachten.

Paardebloem

Dit vrolijke gele bloemetje is vochtafdrijvend en bloedzuiverend. Dus zeg maar dag tegen zowel je opgeblazen gezicht als je puisterige wangen. Je kan hem eten, maar als je niet in een avontuurlijke bui bent dan zijn er zat producten met paardebloem die je in een winkel kan kopen.

5. Drink goed en genoeg

Drink genoeg, iets wat mij op dagelijkse basis gezegd wordt. Tijdens je PMS is het nog meer nodig dan normaal. Als je bijvoorbeeld de tips hierboven opvolgt dan drink je vochtafdrijvende thee of je staat te zweten in de sportschool, vul dat verloren water ook weer aan. Het drinken van cafeïne-houdende dranken raad ik je af. Cafeïne stimuleert, en dat heb je nou net niet nodig als je al overloopt van boosheid om niets.
Maak dus lekker een kopje kruidenthee en zorg dat je steeds een flesje water bij de hand hebt, zo kan je goed zorgen dat je meer drinkt dan je normaal zou doen.

6. Geef toe aan je PMS

Ja, slaak maar een zucht van verlichting, en geef er maar gewoon aan toe. Als je geen zin hebt om allerlei acties te ondernemen tegen je PMS, erken dan in ieder geval dat je er last van hebt. Vertel het je partner, je meest naaste collega’s en vrienden.
Je hoeft je echt niet te schamen om toe te geven dat je hormonen tijdelijk je brein hebben overgenomen, voor jou is het vervelender dan voor de mensen om je heen.
In the end heb jij veel meer aan een omgeving die begripvol is, dan aan mensen die steeds zeggen ‘doe niet zo chagrijnig joh!’. En als de mensen om je heen lief zijn voor jou, dan is de kans een stuk groter dat het jou lukt om niet tegen ze te schreeuwen om niets.

Wat is jouw succesformule voor het temmen van je rode draak? Als je nog extra tips hebt dan hoor ik ze graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *