Ayla en Lucy liggen te slapen

’s Nachts wakker, wat nu?

Een verschrikkelijk slechte slaper, zou kan je mij wel noemen. Al mijn hele leven lang heb ik problemen met doorslapen. Mijn moeder liep vroeger op haar tenen door het huis, en nog steeds wordt ik van ieder mugje wakker. Ik slaap eigenlijk altijd wel met oordopjes in, maar een oogklepje vind ik niet fijn. Dus het gordijn dat in de wind flappert en steeds een reepje licht naar binnen laat schijnen… Laat me slapen!

Met inslapen aan het begin van de nacht heb ik weinig problemen, de slapeloosheid doet zich vooral midden in de nacht voor. 3x Wakker om te plassen, iedere keer toch wel weer een minuut of 20 wakker voordat ik in slaap val, en dat is een normale nacht voor mij.
Als je dit herkent dan weet je uit ervaring dat er weinig dingen zo irritant zijn als ’s nachts wakker liggen. Luisteren naar Jan, die wel vredig doorsnurkt. Of de katjes worden helemaal blij omdat ze mij hebben gezien en willen graag geaaid worden. En dan begint het Grote Piekeren als je eenmaal te wakker bent en de slaap echt niet meer kan vatten. ’s Nachts niet slapen sucks!

A good laugh and a long sleep are the best cures in the doctor’s bookIers gezegde

Waarom is doorslapen zo belangrijk?

Een goede nachtrust is essentieël om je lichaam goed te laten functioneren. Slecht slapen zorgt voor extra kilo’s, je immuunsysteem verzwakt er door en je krijgt er rimpels van.
Als dit nog niet genoeg was voor je: je reactievermogen gaat van slecht slapen net zo achteruit als van een goede borrel. Waar ik zelf altijd erge last van heb ik dat ik echt niet meer uit mijn woorden kom, ze zijn weg, ik zeg de verkeerde of het is ronduit gibberish. In zo’n slaperige toestand ga ik dus ook maar nooit de sportschool in, ik zie mezelf al in de kreukels op een cross trainer liggen!
Last but not least heeft slaap ook nog eens een positieve uitwerking op je gemoedstoestand en emoties, niet per se omdat je chagrijnig bent als je moe bent, maar omdat je in je slaap je emoties en indrukken verwerkt. Je droomt in de REM-slaap, het laatste stuk van je slaapcyclus; in de REM-slaap ben je helemaal bezig met alle informatie die in je hoofd zit op de juiste plek te zetten. Ik moet altijd denken aan het defragmenteren van een computer, met die blokjes, ken je dat? De computer scant, vindt een blokje informatie, bekijkt wat het is en zet het op de juiste en logische plek op de harde schijf. Als je dit niet tijdig doet dan wordt je computer traag. Word je dus halverwege je slaapcyclus wakker, dan mis je je REM-slaap en dan wordt je hoofd net zo traag als een oude computer.

Wat te doen tegen wakker liggen

  • Kijk niet op je klok of telefoon hoe laat het is. Deze waardevolle tip kreeg ik van mijn coach, ze vertelde me dat je jezelf alleen maar frustreert door te kijken hoe laat het is. Als je het niet weet dan val je ook gemakkelijker weer in slaap zonder gefrustreerd te zijn dat het pas 1.45 uur is, of juist al 5.20 uur en je wekker alweer bijna gaat.
  • Gebruik meditatie om sneller in slaap te komen als je wakker bent geworden. Met je oortjes in op je telefoon een geleide meditatie volgen werkt vaak erg goed als je van nature een piekeraar bent. Pas wel op met het koord van je oortjes in je bed!
  • Stop met dutjes doen! Als je overdag kort slaapt (omdat zo moe bent van het ’s nachts wakker liggen bijvoorbeeld..) dan slaap je lichter gedurende de nacht en heb je dus veel meer kans om wakker te worden en het hele riedeltje opnieuw te beginnen. Ze zeggen sowieso dat dutjes na 16.00 uur van je nachtrust af gaan, probeer jezelf dus ook ’s avonds op de bank wakker te houden.
  • Beperkt, of stop, je cafeïne gebruik. Voor in de avond had je dit hopelijk zelf al bedacht, maar ook de cafeïne die jij gedurende de dag drinkt kan jouw nachtrust negatief beïnvloeden.
  • Move that ass. Als je beweegt, dus het liefst een goede sportsessie, dan slaap je dieper. Ben je te moe voor de sportschool? Een stevige wandeling werkt ook erg goed, ga maar na hoe rozig en fijn je je kan voelen na een lange strandwandeling bijvoorbeeld. Even de frisse lucht in en flink doorstappen; voor je het weet slaap je de hele nacht door.
  • Richt een ontspanningsuurtje in voordat je te bedde gaat. Als je in het laatste uur van je dag lekker ontspant (book, bath and bubbels anyone?!) dan ga je met een heel andere gemoedstoestand naar bed dan wanneer je nog verhalen van je moeder aan zit te horen of je financiële overzicht voor de rest van het jaar zit te maken.
  • Take a banana! In bananen zitten allerlei fijne stofjes die jouw slaperigheid bevorderen, daarnaast verteert het vrij langzaam waardoor die stofjes verderop in de nacht nog vrijkomen.

Het niet-klokkijken en geen cafeïne meer drinken zijn voor mij de beste hulpmiddelen geweest, meditatie is een goede derde. Ik concentreer me op mijn ademhaling en ga bewust mijn spieren ontspannen van kruin tot tenen, ik geloof dat ik nog niet verder ben gekomen dan mijn armen voordat ik weer in slaap viel. Heel fijn!

Wat is jouw gouden regel? Of ga je een van deze trucs gebruiken? Ik ben erg benieuwd of jij voortaan ook zo goed slaapt als ik!

Gun jij anderen ook een goede nacht doorslapen?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *