Intuïtief eten - Le Pain

Intuïtief eten, is dit dé manier om af te vallen?

In mijn goede voornemens van dit jaar staat ie onvermijdelijk bovenaan te stralen: een gezondere lifestyle. Omdat ik het woord dieet wilde vermijden. Eén van de dingen die ik hierbij wilde toepassen is intuïtief eten.

De laatste tijd probeer ik meer en meer te luisteren naar mijn lichaam, omdat die heel goed weet wat er nodig is. Vorig jaar las ik dit artikel over cravings in de Marie Claire, en dat zette me aan het denken. Ik heb namelijk altijd hele specifieke cravings, en het idee dat dat een teken van je lichaam is dat je ergens een tekort aan hebt (of gewoon zin in) vond ik heel intrigerend.

Je lichaam weet dus precies wat het nodig heeft (bijv. slaap en rust oftewel: een energieboost gedurende de dag want je bent te moe) en vraagt daar naar (ijs, want de lactose en suiker komen snel in je lichaam en geven die energieboost). Dit zorgde ervoor dat ik me minder ergerde aan mijn cravings en meer ging nadenken over wat ik nodig had.

Toen ik op de blog van Taralynn een artikel las over hoe ze in 2016 7 kilo afviel zonder te diëten, maar door intuïtief eten was ik dus behoorlijk getriggerd!

Intuïtief eten - pasta arrabiata

Wat is intuïtief eten en waar komt het vandaan?

Ik denk dat de naam behoorlijk voor zich spreekt, je gaat in deze methode af op je intuïtie en luistert dus veel beter naar wat je lichaam nodig heeft. Omdat ieders intuïtie anders is lijkt me dit moeilijk vast te leggen, maar Evelyne Tribole en Elyse Resch hebben het voor elkaar gekregen.

Het gaat deze dames er om een gezonde relatie te ontwikkelen tussen, ‘food, mind & body’. Ze hebben daarom de 10 hoekstenen voor intuïtief eten opgesteld zodat iedereen kan leren om dit te doen.

De 10 hoekstenen van intuïtief eten

Als intuïtief eten iets is wat je wilt proberen dan raad ik je aan om alle vakjes hieronder even te lezen. Sommigen vind ik namelijk klinken als heel logisch, maar de uitleg ervan zette me aan het denken.

De hoekstenen en de uitleg ervan heb ik rechtstreeks van de website en omgezet naar het Nederlands, met wat voorbeelden erbij. Dit kan omdat de dames, ondanks hun boek, zo lief zijn om alles in detail uit te leggen op het openbare wereldwijde web. Vind ik tof!

Als je blijft denken dat er ooit nog een dieet komt wat beter is dan al het andere dan zal je nooit slagen met intuïtief eten. Diëten zijn stom en vaak niet eens goed voor je.
Vanaf nu ga je luisteren naar je lichaam, die precies weet wat het wil, en niet naar een dieetgoeroe die heel veel geld gaat verdienen op jouw jojo-effect.

Dit klinkt mij wat hard in de oren, maar de neiging om eten of activiteiten om te zetten naar een bepaalde hoeveelheid calorieën is bij mij erg groot. De neiging om naar maaltijdshakes, Rens K. of Sonja B. te grijpen bij een paar kilo teveel is ook behoorlijk. Vanaf nu bestaan zij dus niet meer, mijn lichaam weet zelf wel wat goed voor het is.

Luister naar je lichaam, honger is honger. Hoe meer je je honger negeert, hoe groter de kans dat je grijpt naar dingen die je niet zou moeten eten.

Ik merk zelf dat ik de ene dag meer honger heb dan de andere, eigenlijk is het dus heel gek dat ik dan op beide dagen hetzelfde ontbijt eet, bijvoorbeeld. De laatste tijd merkte ik dat ik de dag na een flinke pizza totaal geen behoefte heb aan eten.
Ze zeggen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, maar dat zegt de voedselpolitie en die wijs je bij regel 4 de deur.

Als ik dus geen trek heb in ontbijt, dan hoef ik geen ontbijt te eten. En andersom: als ik honger genoeg heb voor 8 eieren, 2 avocado’s en een halve kilo spek als ontbijt, dan mag ik dat gewoon eten.

Zodra ik mezelf vertel dat ik op dieet ben krijg ik een onstilbare trek in héle specifieke dingen: Twix-ijs, gormas (een mix van gorgonzola en mascarpone) met toastjes, gangmakers, Kinderbueno-ijs of gewoon bacon op alles.

Wanneer je vrede sluit met voedsel, mag je alles eten wat je wilt. Dus óók Kinderbueno-ijs met bacon als je daar toevallig zin in hebt. Je voorkomt vreetbuien omdat je je ineens helemaal te buiten gaat als je iets in handen krijgt waar je al zo lang zin in had.

De voedselpolitie bestaat in je hoofd, en is daar gekomen door alles wat je in dieetboeken of op fitgirl-instagram las.
Nee, je bent niet ‘goed bezig!’ als je vandaag maar 1300 calorieën hebt gegeten. Nee, je bent geen slecht persoon omdat je die muffin niet hebt laten staan.

Deze stap is behoorlijk lastig, want het zit nou eenmaal diep in dat chips thuishoort op een cheat-day. Dat is dus het stemmetje van de voedselpolitie. Weg ermee!

Vol = vol, zo simpel is het. De founders van het intuïtief eten raden aan om tijdens je maaltijd soms even te stoppen en stil te staan bij hoe je je voelt. Zit je vol? Stop dan met eten.

(Negeer ook hier de voedsel-/ouderlijke politie die zegt ‘je moet je bord leegeten!’ Dat hoeft namelijk niet als je vol zit.)

Een bord sappige spare-ribs met verse friet en een heerlijk glas rode wijn smaakt doorgaans een stuk beter wanneer je gezellig aan tafel zit met je geliefde in je favoriete restaurant. Als je hetzelfde maaltje oncomfortabel op de bank voor de tv opeet zal het een stuk minder smaken.

Nu hoef je niet iedere dag uit eten, maar (quote van de bedenkers van intuïtief eten:) “als je eet wat je echt wilt eten, in een omgeving die uitnodigend en bevorderend is dan zal het plezier wat je ondervindt een krachtige factor zijn om je voldaan en tevreden te voelen.”

Die reep chocolade lost je problemen echt niet op. Zorg dat je manieren vind om je gevoelens te respecteren zonder te eten. Ik eet vaak uit verveling, op vakantie of tijdens klusweekenden eet ik vele malen minder dan op een luie zondag in huis.

Als je zo’n gewoonte van jezelf herkent zorg dan dat je een andere manier vindt om voor jezelf te zorgen, zonder dat eten daarin de hoofdrol speelt.

Ik heb slanke benen, en een buikje. Mijn vriendin heeft grote heupen maar wel altijd een platte buik. Het zit ‘m in de genen. Leuk dat jij een groot fan bent van de benen van Gisele, als het niet in je genen zit dan krijg je ze nooit.

In het boek van Kate Hudson kwam het ook al naar voren: mensen die hun lichaam niet accepteren zoals ze zijn zullen meer moeite hebben met afvallen.

Vergeet je sixpack, vergeet je strakke bovenarmen, vergeet de calorieën die je verbrandt met je work-out.

Zodra jij gaat bewegen omdat het goed voelt om te bewegen zal je veel meer motivatie voelen om überhaupt te gaan bewegen. Je komt veel sneller van de bank als je vooruit kan kijken naar het energetische gevoel wat je yoga-les je zal geven, dan wanneer je denkt aan het aantal calorieën wat je verbrandt.

Zoals de bedenkers van intuïtief eten zeggen: “Ga voor vooruitgang, niet voor perfectie.” (wat overigens in het Engels stukken beter klinkt)

Zorg dat je op de lange termijn je lichaam voedt met goede producten. Je eten moet voedzaam zijn, terwijl het ondertussen lekker smaakt en je je goed doet voelen. Die ene snack gaat er echt niet voor zorgen dat je meteen heel ongezond wordt, maar wat je op de lange termijn eet heeft zijn uitwerking op je lichaam en gezondheid.

Intuïtief eten - stroopwafel

En, hoe gaat het?

Met ups en downs, als ik eerlijk ben. Kennelijk heb ik intuïtief heel erg veel behoefte aan kroketten en warme chocolademelk, en de grens vinden tussen ‘sluit vrede met voedsel’, ‘respecteer je honger’ en ‘wordt geen gigantische vetklep’ vind ik nog wat lastig.

Daarnaast merk ik dat sommige dingen gewoon heel erg diepgeworteld zitten. Dat ik een ontbijt zou overslaan omdat ik simpelweg geen honger had, had ik never nooit zien aankomen. Ik ben een ontbijtliefhebber puur sang en ervan overtuigd dat je ontbijt je belangrijkste maaltijd is omdat je dan nog wat met je voedsel doet de hele dag. Overslaan was dus absoluut geen optie! De voedselpolitie spreekt dus loud and clear in mijn hoofd.

Intuïtief eten - salade gerookte kip

Vrede met voedsel had ik al wel vrij veel, maar nu ik mezelf de vrije hand heb gegeven heb ik nogal de neiging me helemaal te buiten te gaan aan álles wat maar in me opkomt. Ik denk dat dat zal slijten wanneer ik dit langer doe.

Wat ik ook lastig vind is dat Jan sommige regels in stand houdt, omdat hij chips mag als het weekend is. Er is dan dus voor mij ook een zak chips, terwijl ik daar niet per se behoefte aan had. En hem laten liggen tot het moment dat ik er wél zin in heb is tot op heden nog niet gelukt. Ook koken voor 2 en dan zelf minder, of iets heel anders, eten vind ik lastig.

Ohja, de ups: volgens mij ben ik afgevallen, en ik voel me heel erg goed!

Intuïtief eten - Sticky Fingers

Ik doe nu de ups even af met een snel antwoord, maar dat komt omdat ik er nog maar een maandje mee bezig ben. Al met al strookt deze methode enorm bij wat ik logisch vind klinken, en heeft het alleen daarom al meer kans van slagen dan ieder dieet wat ik ooit heb gevolgd. Ohja, diëten bestaan niet.

Was jij al bekend met intuïtief eten? Zou je het willen proberen?

Deel dit artikel met een jojo-diëter

Sommige links in dit artikel zijn affiliate links, fijn als jij via mij zou willen bestellen ♥

Comments

  1. Ik vind het reuze goed dag je dit probeert. Ik denk dat het bij mijn nog eerst even moet landen voordat ik kan zeggen of het iets voor mij is of niet. Zelf vind ik belangrijk om alle voor en nadelen op een rijtje te zetten voordat ik aan iets begin. Ik moet zeggen dat ik iemand ben die veel structuur in zijn eetpatroon heeft. Zo eet ik om de drie uur en probeer ik zoveel mogelijk gezond te eten. Buiten de lijntje komt echt wel eens voor maar dat geeft niet. Dit geeft me op de een of andere manier de energie om weer verder te gaan (met gezond eten) waar ik gebleven was.
    Aneta onlangs geplaatst…Het is Nationale warme truien dag!My Profile

    1. Author

      Wat knap dat je zo’n duidelijk beeld hebt van wat voor jou werkt! Ik ben ook een echte ‘grazer’, de hele dag door eten ipv een paar maaltijden. Alleen buiten de lijntjes eten zorgt bij mij vaak voor een fuck-it-effect, dan ben ik toch al slecht aan het eten en ‘dan kan dit er ook nog wel bij’, ik hoop dat dit daarbij gaat helpen.

  2. Ik las ooit een keer een gelijkaardig artikel. Waarom eten we bijvoorbeeld ’s avonds rond 19u? Wie heeft beslist dat dat moet? Het kwam er ook op neer dat je pas moet eten als je honger hebt. Inderdaad, luisteren naar je lijf. Al vind ik het ook wel moeilijk om niet te ontbijten. Ik kijk er al van de avond er voor naar uit dus ja :p haha. Interessante methode wel en leuk dat je het probeert én dat het effect heeft. Ben benieuwd naar je ervaring binnen een paar weken 🙂
    Irene onlangs geplaatst…Favorieten • ValentijnachtergrondjesMy Profile

    1. Author

      Ja, precies! Ik werd op werk ook vaak raar aangekeken als ik ’s middags warm at, maar wie zegt er dat de lunch voor broodjes is?! Ben ook benieuwd of het op de lange termijn goed gaat, maar ik denk het wel. Het eerste wat ik probeer waarbij ik niet denk ‘ik hoop dat ik het kan volhouden’!

  3. Interessant artikel dit! Ik ben 25 kilo afgevallen en moet echt weer leren om op intuïtie te eten, maar ook om soms te eten waar ik zin in heb omdat ik het lekker vind. Dit artikel ga ik erbij gebruiken. Dankjewel!
    Irma onlangs geplaatst…Een echte vrouw zijnMy Profile

    1. Author

      Oh Irma, wat mega knap van je dat je zoveel bent afgevallen!! 25 kilo is ook echt onwijs veel zeg! Goed gedaan! Kan me ook helemaal voorstellen dat je dan weer even moet wennen aan eten op je gevoel. Fijn dat ik je op deze manier een klein beetje kan ondersteunen 🙂

  4. Wat een mega fijn artikel en als je het zo leest is het zo logisch eigenlijk, ik volg nu het boekje bodieboost en ik ben er 4 kilo door kwijt geraakt. Dit is geen dieet het is puur je levensstijl aanpakken en je vreetbuien beheersen!

    1. Author

      Dankjewel Rachel! Wat knap dat je 4 kilo kwijt bent! Ik denk ook echt dat je met een goede levensstijl zoveel meer bereikt dan alleen maar diëten. Goed dat het voor jou ook werkt!

Leave a Comment

CommentLuv badge