Mediteren kan je leren

Mediteren kan je leren! (Spoiler: Het is niet zweverig en eigenlijk heel leuk)

Sinds begin dit jaar ben ik een groot fan van mediteren geworden. Je zit tenslotte met zo’n burn-out en je doet ook maar wat je kan om eruit te komen. Met de handjes gevouwen ‘ohm’ uitkramen was nooit echt mijn ding, dus ik had het nooit eerder geprobeerd. Gelukkig leven we in een wereld vol technologie en stond ik er niet alleen voor.

Op het moment van schrijven ben ik bezig aan dag 39 van mijn huidige ‘streak’, en daar ben ik behoorlijk trots op. Mediteren is namelijk retegoed voor je, burn-out of niet. Als je het op regelmatige basis doet dan ben je helemaal goed bezig, het verandert namelijk de structuur van je hersenen waar je later als je oud bent weer heel veel aan hebt.
Hieronder een paar redenen waarom jij ook zou moeten gaan mediteren, en mijn favoriete apps om je op weg te helpen.

Wat doet mediteren met je lichaam?

Het belangrijkste wat er gebeurt als je gaat mediteren op regelmatige (lees: dagelijkse) basis is dat je gevolgen van stress in je lichaam drastisch vermindert. En dat is belangrijk, want stress is behoorlijk dodelijk.
In Mind over Medicine beschrijft Dr. Rankin kort en bondig, maar toch heel uitgebreid wat mediteren voor je kan doen:

Meditation also reduces pain, work stress, anxiety and depression, promotes cardiovascular health, improves cognitive function, lowers blood pressure, reduces alcohol abuse, improves longevity, promotes healthy weight, reduces tension headaches, relieves asthma, control blood sugar in diabetic patients, alleviates PMS, reduces chronic pain, improves immune function and raises quality of life.Dr. Lissa Rankin - Mind over Medicine

En dit schrijft ze vlak nadat ze zo’n zelfde lijst had geproduceerd over hoe mediteren de structuur van je hersenen verandert. Ja, dat lees je goed. Van regelmatig mediteren worden je hersenen fysiek verbeterd. Betere verbindingen, sommige belangrijke delen vergroten en je krijgt meer grijze stof. (Jeeej, grijze stof!)
All in all: minder kans op Alzheimer, je hersenen worden minder snel oud, minder piekeren (wat gelukkiger maakt), minder kans op depressie, beter leren en geheugen, minder kans op verslavingen, etc.

Wanneer moet je mediteren?

Ik merk dat ik ’s ochtends mediteren het fijnst vind. Het is ook onderdeel van mijn Miracle Morning routine, dus vaak gaat het ‘automatisch’, maar als ik mijn routine een dag oversla en ’s ochtends vergeet te mediteren dan merk ik dat. In de loop van de dag realiseer ik me vaak dat ik een beetje ongefocust ben, enorm onhandig zit te multi-tasken of allerlei leuks doe maar er niet van geniet. Even mediteren lost dit probleem vrijwel meteen op. Sinds ik dit zo vaak doe eet ik langzamer, loop ik minder gehaast en kom ik vaak beter in slaap. En dat voelt heel goed!

Toen ik nog fulltime op kantoor zat laste ik rond 10 uur even een meditatie-moment in. Je kan het tijdens het eten doen, als je door het park loopt, basically anytime, anywhere dus! (En ja, de afgelopen week heb ik soms om 23.45 uur nog gauw een ‘going to sleep’ meditatie gedaan om mijn streak niet kapot te maken)

Nou, hartstikke leuk, ik ga meteen beginnen!

Fijn, goede keuze! Om je te helpen zijn dit mijn 3 favoriete meditatie-apps. Zodat je niet in de wilde weg ‘ohm’ gaat zitten roepen, maar daadwerkelijk kan leren mediteren en er wat aan hebt.

Headspace

De meeste mensen zeggen meteen ‘oh dat doe je zeker met Headspace’, als ik ze vertel dat ik meditatie-apps gebruik. Niets is minder waar. Ik heb namelijk geen geld voor een app, en aangezien hun beste prijs/kwaliteit toch €100,- is (Eenmalig, de andere abo’s kosten per periode een x-bedrag) vind ik dat behoorlijk wat.
Desalniettemin staat Headspace in mijn favo-lijstje. Hun (gratis) 10-daagse cursus om te leren mediteren is namelijk echt heel goed. Je leert de basis van mediteren en op een hele vriendelijke manier.

Stop, breathe & think

Deze app heb ik in het begin het meeste gebruikt. Hun meditaties zijn een goede mix van ‘in de meditatie-zone komen’ en een thema. Wat ik heel leuk vind aan deze app is dat je voordat je begint kan aangeven hoe je je voelt. Je geeft aan hoe je je mentaal en fysiek voelt, en hangt daar 5 emoties aan die je kiest uit een hele uitgebreide lijst. De app geeft dan zelf een stuk of 5 suggesties van meditaties die je kan doen. Dit vind ik altijd heel fijn, want als ik me grumpy voel dan kan ik vaak niet zelf bedenken dat een beetje mediteren over ‘verandering’ me heel veel beter kan laten voelen.

Stop, breathe & think meditatie app

Daarnaast is het natuurlijk goed om er bij stil te staan hoe je je voelt. Wat dat betreft vind ik het jammer dat je na je meditatie niet nog een keer moet aangeven hoe je je voelt, dat zou een mooi cirkeltje zijn.
Nadeel van deze app vind ik dat er vrij weinig meditaties op staan, en als je het dagelijks doet dan ben je dus gauw door het aanbod heen.

Buddhify

By far is dit mijn favoriete app om te mediteren. Niet alleen ziet hij er prachtig uit, hij is ook enorm uitgebreid. Geen verdere poespas, gewoon een thema kiezen, een meditatie kiezen en gaan. Ze hebben verschillende fijne (Engelse) stemmen en dat in combinatie met zóveel verschillende meditaties zorgt ervoor dat ik er na maanden nog steeds niet op ben uitgekeken.
Omdat ze zoveel verschillende thema’s hebben is er ook altijd wel een meditatie die geschikt is voor dat moment.

Buddhify meditatie app

Het enige jammere vind ik dat ik geen favorieten kan uitkiezen, aan de andere kant is dat juist wel goed omdat je zo meer buiten je comfort zone kiest en daardoor wellicht meer aan een meditatie hebt dan als je steeds dezelfde kiest.
Je kan hier je stats goed zien, en dat motiveert mij kennelijk enorm om door te zetten.

Buddhify app stats jaarlijks

Toch tof om te zien dat ik in de loop van het jaar iedere maand meer ben gaan mediteren! Het is inmiddels ook geen opgave meer, maar echt iets wat ik mis als ik het niet doe.

Mediteer jij wel eens? En welke app gebruik je daar (eventueel) voor?

Heal the world!

Comments

  1. Wat goed dat je hier over schrijft en je tips deelt, heel interessant om te lezen! Ik vind dat veel meer mensen zouden moeten mediteren, het is zo goed voor je mindset. Mooie blog heb je chick!

    Liefs, Merel

  2. Super goed dat je dit doet! Ik mediteer ook regelmatig en gebruik soms niks qua apps en soms Stop Breathe Think of een youtube mediteerfilmpje. Ik vind zelf de meditaties van BohoBeautiful op Youtube heel fijn.

    1. Author

      Oh, wat een goed idee om het via YouTube te doen! Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht! Thanks!

Leave a Comment

CommentLuv badge