Samen afvallen; twee grapefruits

Samen afvallen is leuker dan alleen! (En het gaat nog makkelijker ook)

De afgelopen tijd heb ik niet onder stoelen of banken gestoken dat ik niet helemaal tevreden ben met hoe ik er momenteel uitzie. Tijd voor actie!

Algemeen bekend: als je net een nieuwe relatie hebt dan word je dik(ker). Lekker samen uit eten, knus aan de borrel en je hoeft je niet meer te schamen voor dat ene vetrolletje. (En die overige 6 zijn ook oké)
Inmiddels bij mij bekend: van een burn-out word je dik. De stresskilo’s die je krijgt door slecht slapen/gekke hormoonbalans/overschot cortisol/etc. zijn ook nog eens de meest hardnekkige die ik ooit heb gehad.

Waar mijn gewone, gezonde gewicht een kilo of 72 is, weeg ik momenteel 84 kilo. Ouch. En nu weet ik heus wel dat je gewicht niet alles zegt en jadiejadieja, feit blijft dat ik een stapel kleding in mijn kast heb met het label ‘bewaren tot ik er weer in pas’, en dat die stapel inmiddels heel groot is.

Wat werkt er nou beter dan samen afvallen?!

Een tijdje geleden werd ik benaderd door Lisanne van Superyoga.nl om te kijken of we met elkaar konden gaan samenwerken. Aangezien Lisanne alles weet van samen afvallen zag ik dat wel zitten! Zij is samen met haar vriend aan hun lifestyle gaan werken en zag de kilo’s wegsmelten. Klinkt goed, niet waar?!

Lisanne heeft mij geholpen door een kritische blik te werpen op mijn eetdagboek, wat ik een week lang voor haar bijhield. En zo was ik ineens niet alleen samen met Jan aan het afvallen, maar ook samen met Lisanne. Wat een luxe!

Samen afvallen; twee citroenen

Hoe gaat het in zijn werk?

Nou, ik zal maar eens beginnen met eerlijk zijn: samen afvallen begint in dit geval met een crashdieet wat Jan en ik samen volgen. Crashdiëten zijn shit, dat weet ik ook wel, maar 12 kilo teveel is ook shit.
Ons doel: kilo’s kwijtraken door even pijn te lijden; de kilo’s niet weer aankomen door daarna gezond te eten en een goede gebalanceerde lifestyle aan te houden.

Bij het gezond eten en de goede lifestyle komt Lisanne in beeld. Zij heeft onwijs uitgebreide feedback gegeven op mijn eetdagboek en heel veel tips meegegeven voor hoe ik het beter kan doen. Omdat het een beetje teveel wordt om alles hier te posten zal ik volgende week mijn hele dagboek én de feedback van Lisanne daarop online zetten.

In de tussentijd heeft Lisanne wat tips opgeschreven waar iedereen wat aan heeft:

“De uitdaging van gezond eten”

Het is in de huidige maatschappij moeilijk om gezond te eten, hoe gek het ook klinkt. Zonder dat je het doorhebt vliegen de lepels suiker dagelijks naar binnen. Fabrikanten van voedingsmiddelen doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je hun product vaker koopt en daar komt het stofje suiker goed van pas. Suiker is super verslavend en zorgt ervoor dat je meer en vaker trekt krijgt in het product.

Gebruik het internet waar het voor bedoeld is: het vinden van informatie. Er is een zee aan gezonde recepten te vinden en als je de basiskennis van voeding onder knie hebt, kun je zelf ieder recept omtoveren tot een gezonde variant door de ongezonde toevoegingen te vervangen of te schrappen.
Hieronder volgen enkele tips om je dagelijkse voeding een gezonde boost te geven:

  • Lees altijd het etiket van een product dat je koopt en bekijk of het product bestaat uit ongezonde toevoegingen zoals suiker of kunstmatige zoetstoffen. En laat je niet voor de gek houden: ook dextrose, glucose, stroop en fructose betekent suiker.
  • Maak zoveel mogelijk eten zelf en vermijd kant en klare producten. Een tomaat bevat immers alleen tomaat terwijl een tomatensaus helaas een stuk meer toevoegingen bevat.
  • Eet voldoende vezels en eiwitten waardoor je een langdurig verzadigd gevoel hebt. Een bijkomend voordeel van eiwitten is dat je er niet van aankomt en daardoor eens wat koolhydraten kunt overslaan. Dit kan het afvallen bevorderen!
  • Maak het je lichaam zo makkelijk mogelijk: kies alleen voor voedingsstoffen waar je lichaam iets positief mee kan (waarom zou je het je lichaam moeilijk maken met ongewenste vetten, suikers en chemische stoffen?), eet op gezette tijden zodat je lichaam het maximale met de voedingsstoffen kan doen en eet niet teveel.
  • Voeg kruiden toe aan je voeding! Je eten wordt niet alleen lekkerder maar de meeste kruiden hebben bijzondere krachten. Ze zitten vol met mineralen waar je energie van krijgt en antioxidanten waar je immuunsysteem dolblij mee is. Voorbeelden van superkruiden zijn kaneel, cayennepeper en kurkuma.
Samen afvallen; twee worteltjes

“De biologische samenwerking tussen lichaam en geest”

Wist je dat je hersenen niet je enige zenuwstelsel is in je lichaam? Je darmstelsel is je tweede zenuwstelsel en deze twee werken nauw met elkaar samen. Het beste voorbeeld is voor bijna iedereen herkenbaar: er is iets vervelends gebeurd (geestelijk voel je je niet goed) en je hebt spontaan geen trek meer in eten. Je hersenen communiceren de negatieve prikkels direct richting je darmen waardoor je trek verdwijnt en er zelfs buikpijn voor in de plaats terug kan komen.

Andersom werken ze ook samen: in verschillende onderzoeken hebben personen een tijd lang al hun voeding bij de McDonalds genuttigd, met iedere keer als resultaat dat deze personen zich al na een korte tijd depressief voelden. Door de negatieve effecten van ongezonde voeding op je darmen ontvangen ook je hersenen negatieve prikkels waardoor je je futloos en ongelukkig gaat voelen.

Goede voeding zorgt dus niet alleen voor een gezond lichaam, maar ook voor een stralende glimlach en een gezonde geest! Wil je het helemaal goed doen? Dan is naast gezonde voeding innerlijke rust een belangrijk onderdeel.
Met behulp van yoga of mediteren kun je je geest trainen en daar direct de vruchten van plukken in het dagelijkse leven doordat je bijvoorbeeld geen overvolle agenda’s meer hebt, beter met stress en drukte om kunt gaan en alles voor jezelf op een rijtje hebt. Alles wat je nodig hebt is een yoga matje of meditatiekussen en je kunt direct aan de slag! Het internet staat vol met tips, en in de meeste plaatsen is wel een sportschool of studiootje te vinden waar je een yogales kunt volgen.


Bedankt Lisanne, hier hebben we wat aan!
Zoals gezegd zal ik volgende week een uitgebreide post schrijven over het eetdagboek, daar heb ik zelf heel veel specifieke tips uit kunnen halen en ik denk dat jullie daar ook weer van kunnen leren!

Ben jij ook wel eens met iemand samen gaan afvallen? En zo ja, ging dat beter dan wanneer je het alleen deed?

Misschien vind je dit ook interessant om te lezen:

Comments 4

  1. Ik heb ook een paar keer met mijn vriend gedieet, dat werkt inderdaad wel fijn. Ook omdat je samen je lunch kunt voorbereiden en hetzelfde eten voor het avondeten. Vroeger heb ik ook eens met mijn moeder een koolhydraatarmdieet gevolgd, en met mijn vriend het keto-dieet, da’s nog minder koolhydraten. Sindsdien heb ik altijd wel een goed idee van hoeveel koolhydraten in iets zit en wat de betere keuzes zijn. Al check ik wel altijd de labels en sta altijd heel lang verpakkingen te lezen in de supermarkt. Succes met dieten!

  2. Echt afvallen heb ik nooit gedaan. Het is meer dat ik op m’n eten lette. Dit doe ik trouwens altijd wel. Het is niet dat ik aan de blaadjes sla zit maar als ik de ene dag veel heb genuttigd dan let ik de volgende dag iets meer op wat ik in m’n mondje prop. Ik denk dat samen afvallen echt een top-challenge is. He staat er niet alleen voor en samen gaat het net iets makkelijker. Super veel succes wijffie!

  3. Interessant om te lezen en wat een fijne tips! Ik ben sinds jouw ene blogje over weer gezond doen ook meer aan het letten op mijn eten. Onder andere door alles wat ik eet weer in My Fitness Pal toe te voegen zodat ik kan zien hoeveel calorieën ik gegeten heb en hoeveel ik er nog ‘mag’ eten. Maar lastig is het wel! Fijn dat je iemand hebt om samen mee af te vallen, ik kan me voorstellen dat dat een veel grotere stok achter de deur maakt! Veel succes, you can do it 😍!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *