Naar de sauna badjas slippers

Waarom je razendsnel naar de sauna moet!

Lekker een dagje naar een sauna-complex, voor heel veel mensen is dat een geweldige dag uit. Ik was er nooit zo van, had niet echt de behoefte om in m’n nakie rond te dartelen tussen allerlei onbekenden. Inmiddels ben ik 30 en met enige regelmaat ook naakt te vinden in de sportschool (in de douche en sauna mensen, kom op) dus tegenwoordig boeit het me allemaal niet meer zoveel.

Een vriendin met een extra dag vrij en de behoefte om even te ontspannen waren dus het perfecte excuus voor een heerlijk dagje sauna. Terwijl wij lagen te zweten vroeg ik me hardop af “Waarom is naar de sauna gaan eigenlijk gezond?”. Mijn vriendin zei iets over doorbloeding, ik iets over gifstoffen en ik besloot: een blogpost over naar de sauna gaan!

Sauna emmertje water handdoek

Wat zijn de voordelen van een sauna?

Laat ik vooral beginnen door alle sauna-soorten even op 1 grote hoop te gooien, vinden experts leuk als je dat doet. Ik heb het hier dus over heel warm worden in een besloten ruimte, je gaat ervan zweten. Liefst in een complex met meerdere soorten sauna’s en afkoel- en ontspanningsmogelijkheden (lekker klinisch he?!)

  • Ontgiften

    Je lichaam zit vol met giftige stoffen, die krijg je binnen door smog, (mee)roken, je deo, bespoten eten, you name it. Eén van de manieren om te ontgiften is door flink te zweten, en laat dat nou gebeuren in de sauna.

  • Boost je immuniteit

    Van een dagje sauna gaat het aantal witte bloedcellen in je bloed omhoog. En dat zijn precies de bloedcellen die hun werk doen als er een aanval op je lichaam komt van een infectie.

  • Betere huid

    Door de warmte van de sauna wordt de doorbloeding van je huid beter. Hierdoor krijgt de elasticiteit van je huid een boost, dode huidcellen verdwijnen en de oliën die je huid soepel houden worden ook gerest en zijn weer in balans.

  • Goed voor je sociale leven

    Wij zagen in het gastenboek een berichtje van een stel dat elkaar 15 jaar geleden in de sauna had ontmoet. Niet mijn idee van een ideale ontmoeting (hee hoi, ik ben naakt, wie ben jij?), maar wel een goed voorbeeld. Onze vriendinnendag was erg gezellig, lekker bijgepraat en uitgerust zonder allerlei externe prikkels (behalve hitte, koude dompelbaden en wat vreemdgevormde pielen van mede-saunagangers). Een aanrader als een leuke dag uit!

  • Goed voor je innerlijke thermostaat

    Mensen die het vaak heel koud (hoi!) of heel warm hebben doen er goed aan regelmatig naar de sauna te gaan. Doordat je jezelf in zulke extremen zet went je lichaam er aan en kan het buiten de sauna beter zijn temperatuur regelen. Minder last van koude handen dus!

Verschillende soorten sauna’s

Infraroodcabine sauna warmtestraling

Zoals gezegd zijn er verschillende soorten sauna’s die elk iets anders doen, in hoe ze werken en het effect dat ze hebben op je lichaam. Hier de 3 meest voorkomende sauna’s die je tegenkomt bij je sportschool of in een sauna-complex.

De naam zegt het al, het stoombad herken je aan een dikke mist als je naar binnen stapt. Het is er kleddernat en je neemt je handdoek dan ook niet mee naar binnen.
Stoombaden zijn heel goed oor jet reinigen van je huid en je luchtwegen. Als er een beetje eucalyptus in de lucht hangt is het helemaal geweldig.
Dit is de traditionele droge sauna. Een bak hete stenen worden met water begoten zodat er een heftige hitte vanaf komt. Als je naast je handdoek gaat zitten dan brand je je billen, want alles aan deze sauna is heet. In deze sauna gaat je temperatuur razendsnel omhoog, met alle positieve effecten die daarbij horen.
Deze sauna werkt met rode lampen die infraroodstraling afgeven. De lucht wordt dus niet verwarmd, de straling gaat rechtstreeks je lichaam in. Er wordt gezegd dat de infraroodsauna de meeste gezondheidsvoordelen heeft van allemaal, omdat de straling je binnenin zo goed verwarmt. Het werkt erg goed tegen spierpijn en ook mensen met stijve lijven hebben er veel baat bij. Daarnaast ga je er zo mogelijk nog veel harder van zweten dan van een gewone sauna, terwijl je in minder hitte hoeft te zitten. Voor veel mensen is dat een fijne bijkomstigheid.

Zijn er ook nadelen van een bezoek aan de sauna?

Nee en ja! In principe zijn de voordelen van een sauna zo groot dat het gewoon hartstikke goed voor je is. De nadelen zijn vooral voor mensen met een reeds bestaande medische conditie.
Ik zal niet alles hier opnoemen, daar is elders voldoende over te vinden, maar een paar voorbeelden zijn: mensen met hartkwalen, open wonden, bloeddrukproblemen, diabetes, reumatoïde artritis, huidaandoeningen en heftige spataderen. Je zou dus kunnen zeggen dat een beetje gezond verstand een vereiste is voor iedere sauna-ganger.

Dat koude bad, moet dat nou echt?

Ijsbad mensen zwemmen in wak

Terwijl mijn vriendin zichzelf puffend tot aan haar heupen in het ijskoude dompelbad dwong, bleek ik een ware Icewoman te zijn. Na elke sauna had ik weer zin in het dompelbad en ging ik tot aan mijn nek onder water. Maar is het eigenlijk wel nodig om jezelf dit aan te doen?

Nodig misschien niet, maar het is wel goed voor je. Je lichaamstemperatuur loopt zo hoog op in de sauna dat het nodig is om deze weer naar beneden te krijgen, net als bijvoorbeeld met koorts. Een dompelbad of koude douche helpt je hierbij een handje.

Daarnaast gaan van de warmte in de sauna de poriën van je huid openstaan, en trekken die weer dicht door het dompelbad. Dat is ook de reden dat ze zeggen dat je eerst moet douchen voordat je erin gaat, je spoelt dan het vuil van je af voordat je poriën weer dicht gaan. (En waarschijnlijk is het voor degene na jou wel zo fris om ook in een vers bad te stappen waar geen zweetlaag van jou in drijft)

Ben jij al fervent sauna-ganger of ga je dat nu worden? Welk sauna-complex vind jij het fijnst?

Foto’s in dit artikel: Emmertje, Infraroodcabine, IJsbad

Ga met je vrienden naar de sauna!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *