Wandelen gezond; de paden op, de lanen in

De paden op, de lanen in; wandelen is gezond!

“Hallo, ik ben Ayla en sinds ongeveer een jaar ben ik verslaafd aan wandelen.”

Vanaf het moment dat ik met een burn out uit de bocht vloog ben ik vrijwel dagelijks met mijn knapzakje op pad om te wandelen. (Jan gaat vaak mee, maar we hebben nog geen matchende windjacks. Dan weten jullie even op welk punt dit verhaal zich ongeveer afspeelt)

Ik merkte dat fietsen me veel te gestresst maakte op een moment dat ik helemaal niets kon hebben. Het is ook vaak nogal een heisa, in de hoofdstedelijke drukte. En ik wil zelf ook altijd winnen van mijn mede-fietsers, dus ik fiets ook niet echt rustig rond.
Nee, ik ging lopen; gewoon van a naar b. ‘Even’ vanuit de Rivierenbuurt naar de bibliotheek naast het Centraal Station bijvoorbeeld (een uur heen, een uur terug). Het voelde heel erg goed.
De rust keerde terug in mijn hoofd, mijn heupen zaten niet meer zo strak van alle uren achter het bureau en ik kreeg eindelijk weer wat zuurstof en zonlicht binnen.

Nu ik er aan gewend ben is mijn dag niet compleet zonder een rondje te hebben gelopen. Soms ga ik hardlopen, maar meestal wandel ik op mijn gemak door het park. And you should too!
(Als je geen zin hebt om te lezen vandaag: Mike Evans heeft een superleuk filmpje gemaakt over de voordelen van wandelen. Je vindt het hier)

Ayla wandelt door het bos

Waarom is wandelen gezond?

Ik neem aan dat jullie inmiddels allemaal wel weten dat zitten het nieuwe roken is. We zijn ook allemaal doodgegooid met de wetenschap dat je minstens x aantal minuten (20 of 30, afhankelijk van de bron) per dag moet bewegen. Helemaal als je normaal gesproken veel zit dus. Alleen daarom al is wandelen gezond.

Een tijd geleden liet ik mij eens even doormeten bij de sportschool. Ik bleek 4 kilo aangekomen, waarvan 2 kilo spiermassa en 1,5 kilo vocht (in die spieren waarschijnlijk). Frappant genoeg bleken ook mijn botten zwaarder, en dat snapte ik niet. Blijkt het dus zo te zijn dat als je veel beweegt de dichtheid van je botten beter wordt, waardoor ze meer gaan wegen.

“Leuk, goed gedaan!” zei mijn trainer enthousiast, “Je hebt het programma zeker goed gevolgd?”. Nou ehm, nee. Ik had amper voet in de sportschool gezet. Wel had ik op dagelijks basis een paar kilometer te voet afgelegd. En daar krijg je dus hele goede resultaten van. Afvallen zonder sporten, dat is iets wat de meeste mensen wel zouden willen. En dat kan je met wandelen dus bereiken.
Wat wandelen allemaal met je lichaam doet:

Hier ben ik dus je ‘Exhibit A’, een paar maanden wandelen op een relatief laag tempo leverde mij maar liefst 2 kilo meer op. Niet alleen je benen, maar ook je rug en buik profiteren mee. Als je een armzwaaier ben dan valt er zelfs daar misschien wel wat winst te behalen.
Na al die uren achter je computer, met een behoorlijke portie stress erbij zitten de meeste mensen vast. Pijnlijke nek, stijve rug en ook je heupen zitten (vaak ongemerkt) helemaal op slot. Wandelen zorgt ervoor dat je weer helemaal los komt.
Pluspunt: wandelen is goed voor het kraakbeen in je gewrichten, je wordt er dus letterlijk soepeler van.
Als je op een redelijk tempo loopt (geen powerwalk, maar ook geen geslenter) dan gebruik je je hart en longen meer dan in stilstand. Je zal niet buiten adem raken zoals van hardlopen o.i.d. natuurlijk, maar denk maar eens aan een geanimeerd gesprek voeren terwijl je stevig doorloopt: buiten adem.
Door je verhoogde hart-long capaciteit zullen je bloedvaten ook harder moeten werken. Ze worden hier sterker van, en vernauwingen worden eerder afgebroken. Met als gevolg: een lagere bloeddruk!
Net als met andere vormen van beweging maakt je lichaam ook meer endorfine aan als je gaat wandelen. Je voelt je daardoor dus beter en minder gestresst. Tel daarbij op dat een lekkere wandeling in de buitenlucht ook gewoon goed is om je hoofd leeg te maken, en jij gaat ineens heel zen door het leven.
Minder kans op dementie, meer creativiteit, versterkt immuunsysteem, minder risico op impotentie, verlaagde kans op (sommige soorten) kanker, afvallen zonder dieet (hoera!!), minder kans op diabetes, beter herstel na blessures, en ik kan nog wel even doorgaan!

Je ziet ook nog eens wat moois onderweg!

Hoe snel moet ik wandelen?

In dit geval zou ik zeggen: however the f*ck fast you want.
Natuurlijk, als je wilt afvallen zonder sporten dan zal je er stevig de pas in moeten zetten. Je verbrandt immers meer calorieën als je je meer inspant.
Maar in dit geval is gewoon wandelen gezond genoeg. Ik merk dat ik de ene dag sneller ga dan de andere, simpelweg omdat ik soms wil genieten van het herfstbos en soms ga wandelen omdat ik te lang heb stilgezeten. Je snapt het wel: lopen is altijd goed voor je en na iedere wandeling voel ik me beter dan ervoor.

Wandelen is een vorm van gezond sporten, en daar bedoel ik mee dat je een lage kans op blessures hebt terwijl je er wel veel resultaten mee kan behalen. Het is makkelijk afvallen als je veel gaat wandelen en om gewoon je algehele fitness niveau verder op te krikken.

Walking is man’s best medicine.Hippocrates
Herfstwandeling in het bos

Ain’t nobody got time for that!

“Ja, maar Ayla, ik werk 120 uur per week, doe nog een halve dag vrijwilligerswerk en in het weekend sta ik elke dag op een festival; ik heb geen tijd om te wandelen.”

Hoe kom je dan van a naar b? Loop naar de supermarkt, wandel vanuit werk naar huis en gebruik je pauze op werk om een klein rondje te maken.
Het is voor mij nu zo’n gewoonte geworden om in mijn lunchbreak een rondje te gaan lopen, dat ik niet anders meer zou willen. Zitten je pakschoenen/naaldhakken je in de weg? Neem platte schoenen mee. Leuk extraatje: wandelen bevordert creatief denken en productiviteit.


Kortom: twijfel er niet meer aan of wandelen gezond is, trek je schoenen aan en ga naar buiten. Neem van mij aan dat het verslavend is, voor je het weet maak jij elke avond na het eten een rondje door de buurt. En hee, het is ook nog herfst, dus zoek het dichtstbijzijnde bos op en rock your own world!

Doe jij veel lopend, of pak je altijd de fiets?!

Wandel dit artikel de wereld in

Comments 3

    1. Post
      Author

      Haha! Ik vond B&A vroeger nooit zo leuk, dus dit liedje ken ik niet! Wel zing ik altijd even hun liedje als ik even niet meer weet op welke datum welk seizoen in gaat 🙂 Blijft toch handig!

  1. Hier nog een wandelaar, niks meer aan toe te voegen. Maar als ik ergens naar toe moet dan pak ik vaak toch de auto. Vooral met boodschappen, ik vind het juist zo heerlijk om even nergens naar toe te moeten als ik ga wandelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *