Vriendschappen, goed voor je gezondheid!

Wat doen vriendschappen met je gezondheid?

Is het belangrijk om veel vrienden te hebben? Als dat zo is dan zijn we niet supergoed bezig. In 2006 wees een Amerikaans onderzoek uit dat het aantal goede vrienden dat mensen zeggen te hebben gestaag daalt. Aangezien dit onderzoek al een tijd geleden is, kan ik me voorstellen dat het effect van internet/social media op vriendschappen nog niet eens ten volle is meegenomen.

Dit onderzoek geeft aan dat we slecht kunnen beoordelen wie onze vrienden nou eigenlijk echt zijn, ook daarvoor lijkt mij gelden dat social media de boel nog meer in de war schopt. Dus, hoeveel vrienden heb je? En maakt dat wat uit?

Vriendschappen vs. Eenzaamheid

In Mind over medicine wordt het effect van een ‘supporting community’ uitgebreid beschreven. Wat blijkt nou, eenzaamheid is slechter voor je dan roken. Als je er in je eentje voor staat dan komt de realiteit van het dagelijks leven veel harder bij je binnen dan wanneer je leeft met veel mensen om je heen die met je meeleven. De stress die dat met zich meebrengt levert in je lichaam een hoop reacties op die je ziek kunnen maken en je leven kunnen verkorten; andersom zorgen goede vriendschappen dat je lichaam kan relaxen waardoor het beter herstelt en langer goed blijft.
Om je een voorbeeld te geven: in een testgroep van 3.000 vrouwen met borstkanker gingen vrouwen zonder goede ondersteuning 4x zo vaak dood dan vrouwen die 10 of meer mensen hadden die hen er doorheen hielpen.

Kwaliteit boven kwantiteit

Moet je nu bang zijn als je geen 10 beste vrienden kan bedenken? Nee hoor, niemand kan een stadion vullen met al zijn béste vrienden, een handjevol is de norm als het gaat om je echte inner circle.
Nu moet je er wel voor zorgen dat deze groep vrienden goed voor je is. Vriendschappen hebben namelijk letterlijk een effect op je gezondheid: als je vrienden veel drinken/roken/dik zijn/etc. dan is de kans vele malen groter dat jij dat ook bent.
Aan de andere kant zorgt bijvoorbeeld sporten met vrienden ervoor dat je beter je best doet, vaker gaat en overall betere resultaten boekt.

Blije vrienden die jou ondersteunen zijn het beste voor je, dit slaat over op jou waardoor jij je beter voelt. De keerzijde: heibel met je vrienden kan voor een veel grotere stressreactie zorgen dan wanneer je gedonder hebt met bijvoorbeeld kennissen of collega’s. Dit is omdat je veel om ze geeft, en hun welzijn en jullie relatie je aan het hart gaat.
Dus die ene vriendin waarmee je nu al jaren gezeik hebt: schrap die misschien maar eens een keer uit je adresboek. In the end levert het voor jullie beiden weinig goeds meer op als je je krampachtig aan elkaar blijft vasthouden.

If you live to be 100, I hope I live to be 100 minus one day, so I never have to live without you.Winnie the Pooh

Vriendschappen maken en houden

Bij ons thuis is het verschil in type mensen overduidelijk: Jan heeft een enorme vriendenkring met oud-huisgenoten, clubgenoten, (oud-)collega’s, etc. Ikzelf maak lastiger long-lasting contact en val graag terug op mijn relatief kleine groepje vrienden.
Als jij tot de eerste categorie behoort dan kan je onderstaande tips wel aan je voorbij laten gaan, waarschijnlijk heb jij al moeite genoeg om iedereen tevreden te houden met evenveel aandacht. Ben je meer zoals ik, doe er dan je voordeel mee!

  • Ga vrijwilligerswerk doen; in een omgeving waar je bezig bent met een goede daad sta je veel sneller open voor contact met mensen die je nog niet kent.
  • Geef eens een complimentje! Met een goed compliment breek je het ijs, kan je een gesprek beginnen en zet je meteen de toon voor een vriendelijk en open gesprek.
  • Maak gebruik van de vrienden die je al hebt. Als jij aangeeft dat je graag je vriendenkring wat uit wilt breiden dan weten zij misschien wel een iemand om je aan te friendship-koppelen! Een gezellige afspraak bij jullie gemeenschappelijke vriend(in) is sowieso een veilige en fijne omgeving om iemand te leren kennen. En geneer je niet! Een goede vriend of vriendin zal precies snappen waarom jij dit wilt, dus schaam je niet om dit aan te geven.
  • Ga op cursus of neem lessen in een leuke hobby; je ontmoet nieuwe mensen die meteen al minstens één interesse met je delen. Als je een cursus doet dan heb je meteen kans om over een bepaalde periode een band op te bouwen met iemand.
  • Wees niet bang om iemand op vriendschapsdate te vragen. Om eens een keer samen die interesse te bespreken, of een kopje koffie voor een cursusles. Bouw het langzaam op en verwacht niet meer dan een korte date in het begin om te zien om jullie het 1 op 1 met elkaar kunnen vinden.
  • Don’t be creepy! Geef duidelijk aan wat je intentie is en zorg dat iemand zich niet overweldigd voelt door jouw enthousiasme nieuwe vrienden te maken. Is je koffie-date goed bevallen? Vraag dan gewoon op de man af of hij/zij het ook leuk vond en of het goed is als je binnenkort nog eens belt om iets af te spreken. Doe dit ook in real life, en blijf niet hangen in de comfort van je WhatsApp.
  • Wees open-minded wanneer je nieuwe mensen leert kennen. Van jouw huidige vrienden heb je hun leuke kanten én hun flaws geaccepteerd dus haak niet meteen af als een nieuw iemand een tekortkoming of afwijkende mening heeft. Zie hoe het in het geheelplaatje voor jou past en luister vooral naar hun verhaal.
  • Last, but not least: love yourself. Als jij niet tevreden bent met jezelf of jezelf als minderwaardig ziet tegenover de mensen met wie je vrienden wilt worden dan zal je nooit een goede vriendschap ontwikkelen. Heb je hier problemen mee, zoek dan gewoon professionele hulp, voor je het weet schiet jij jezelf een positieve spiraal in!

Hoe ken jij je beste vrienden? En ben jij wel eens bewust op zoek gegaan naar nieuwe vrienden?

Geef je vrienden nog meer vrienden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *