Wintertijd, zo kom je het snelst weer in je ritme

Wintertijd, zo kom je het snelst weer in je ritme

Ze noemen het ‘Sleepy Monday’ vandaag, de maandag nadat de wintertijd ingaat. Ongeveer de helft van de bevolking heeft echt last van het verzetten van de tijd, en dat slaperige gevoel komt dan op de maandagochtend het hardste aan.

Wat doet wintertijd met je?

Slapeloosheid, vermoeidheid, humeurig zijn omdat je je gewoon een beetje down voelt en honger op de verkeerde tijd; om maar eens een greep te nemen uit de verschijnselen. 
En natuurlijk zijn er hele volksstammen die totaal geen last hebben van het verzetten naar de wintertijd, die draaien zich nog een keer om en genieten van hun extra uurtje.

Vergeet niet dat de klok verzetten niet puur is wat je op de klok doet. (Althans, in de goede oude tijd, want de meeste klokken/apparaten verzetten tegenwoordig zichzelf wel) Je lichaam heeft een ritme; met temperatuursverschillen, aanmaak van hormonen en eiwitten en neurotransmitters die de boel rondzingen. Een uurtje verschil kan er dus voor zorgen dat je op de verkeerde tijd wakker wordt, moe wordt of honger krijgt. 

Er is zelfs een onderzoek wat uitwijst dat je lichaam tot 3 weken nodig heeft om te herstellen. Frappant detail: ze raden n.a.v. dit onderzoek scholen af om in de eerste week na de tijdsverandering toetsen af te nemen. Vooral pubers, die toch al zoveel meer slaap nodig hebben, zijn erg gevoelig voor de tijdsverandering.

Weer in je ritme komen na de wintertijd

  • Wake-up light

    Je dwingt jezelf veel beter wakker te worden met een wake-up light, als je daarmee wakker wordt dan wen je veel sneller aan het nieuwe uurtje. Zeker voor de mensen die normaal precies op tijd uit zichzelf wakker worden is dit een uitstekende manier om je lichaam te laten wennen aan de wintertijd.

  • Veel daglicht

    Zorg überhaupt voor veel daglicht! Gooi de gordijnen open en blijf niet in het kunstlicht staan. Hoe meer daglicht, hoe beter en sneller je went aan de verandering van tijd. Helemaal ideaal: maak ’s ochtends een wandeling, dan combineer je het licht met frisse lucht en ben je klaar voor de dag.

  • Vermijd blauw licht

    Eigenlijk niet alleen in de wintertijd, maar áltijd: stop je schermen op tijd weg. Je lichaam maakt melatonine aan op het moment dat het donker begint te worden en reguleert zo je slaapritme. Wanneer jij daglicht blijft simuleren wordt het een heel stuk lastiger voor je lichaam.

  • Luister naar je klok én naar je lichaam

    Als jij normaal om 22.30 uur naar bed gaat dan heb je dikke kans dat je nu om 21.30 uur al op apengapen ligt. Houd vol tot 22.30 uur, want zo zit je sneller weer in je ritme (en wordt je niet per ongeluk een uur eerder wakker). Echter, die slaperigheid zal niet minder worden door deze aanpak. Luister naar je lichaam en doe, als je de mogelijkheid hebt, lekker een dutje overdag.


    Sommige links in dit artikel zijn affiliate links, fijn als jij via Aylovelife zou willen bestellen ♥

    Deel deze post met een slaperig iemand

    Misschien vind je dit ook interessant om te lezen: