Quinoa-pizza Jan pakt stukje

Quinoa-pizza; een gezonde, glutenvrije pizza (die gewoon naar pizza smaakt!)

Als er iets is wat Jan en ik allebei heerlijk vinden dan is het wel pizza. Fijn als je geen zin/tijd/puf hebt om zelf te koken, of je schuift hem in de oven, maar liever bestel ik hem. Zo’n heerlijke deegbodem met peperoni en een buslading kaas, maak me gek.

Aangezien we allebei proberen wat af te vallen zullen we de hoeveelheid pizza die hier naar binnen komt even moeten minderen. De pak ‘m beet 1400 kcal die er in een pizza zitten kan ik best even missen! Maar pizza kan ik niet missen 🙁

Gelukkig had ik dit recept al tijden geleden gevonden op Pinterest, dus zag de toekomst er toch ineens rooskleurig uit! Deze quinoa-pizza is heerlijk, en laat je wel met een vol gevoel maar niet pizza-vol gevoel achter. Snap je?! Glutenvrij, dus dat is ook nog eens mooi. Ook nog vegan, afhankelijk van wat je erop legt natuurlijk. De afgebeelde quinoa-pizza is verre van vegan, maar komt aardig dicht in de buurt van mijn favoriet: peperoni met ananas!

Bereidingstijd

Normaal geef ik nooit echt bereidingstijd door in recepten, maar voor deze quinoa-pizza maak ik een uitzondering! De quinoa moet namelijk zo’n 6 tot 8 uur minimaal weken voordat je aan het koken slaat.
Ik vind het zelf geen probleem want ik bedenk van te voren meestal wat ik wil eten. Als ik dus ’s ochtends denk ‘Aha! Quinoa-pizza!’, dan zet ik de quinoa onder water en ben ik klaar om te gaan als het etenstijd is. De voorgebakken bodem heb ik nog niet ingevroren, dus hoe hij zich zou houden als diepvriespizza weet ik (nog) niet.

Ingrediënten

  • Connector.

    Quinoa-pizzabodem

    – 150 gram quinoa
    – 60 ml water
    – 2 el olijfolie
    – 1/2 tl zout
    – 1/2 bakpoeder

  • Connector.

    Tomatensaus

    – Klein blikje tomatenpuree
    – Italiaanse kruiden (ong. 1 el)
    – 1 tl olijfolie
    – Flinke snuf zout

  • Connector.

    Equipment

    Ik ga er vanuit dat je standaard dingen als messen en pannen sowieso bij de hand hebt.
    – Blender
    Pizzavorm (taartvorm kan ook)

Hoe te maken: quinoa-pizza

Doe de quinoa met een flinke laag water in een bak o.i.d. en laat 6 tot 8 uur staan. Quinoa neemt niet zoveel water op als bijvoorbeeld kikkererwten, maar genoeg dat je ze met een flinke laag water moet wegzetten.

Verwarm de oven voor op 220 graden als je gaat beginnen met koken.

Om het deeg te maken spoel je eerst de quinoa in een zeef even goed af. Doe het in de blender met de rest van de ingrediënten.

Laat de quinoa draaien totdat het een dik deeg is geworden. De eerste keer dat ik het maakte dacht ik dat het té dik was en deed ik er extra water bij, met als resultaat: volledig aan de bodem blijven kleven en pizza-stampot ipv een pizzabodem.

Bedek de bodem van de pizzavorm met bakpapier en olie het papier en de vorm in met een beetje olijfolie.
Giet het deeg op de bodem en spreid het uit zodat het gelijk verdeeld is. Het dikke deeg kan je met een spatel uitspreiden, als je dan de vorm nog even een paar keer op het aanrecht klopt verdwijnen de spatelstreken.

Quinoa-pizza bodem gebakken

Bak de quinoa-pizza 15 minuten, draai hem om en bak hem dan nog eens 10 minuten. Je mag hem best even een minuutje laten afkoelen voordat je hem omdraait, voor jou handiger en voor het resultaat maakt het niet uit.

Voor de tomatensaus doe je ook gewoon alles in een bakje en roer je het goed door. Bedek de pizza met de tomatensaus en verder met alles wat je maar wilt!

De pizza die je op de foto’s ziet heeft als beleg: salami (bij gebrek aan echte peperoni heb ik deze vooraf in een pan gebakken met rode peper en ui), groene paprika, stukjes ananas en geraspte mozzarella.
Bak hem in nog ongeveer 10-15 minuten af en smul daarna van je heerlijke gezonde quinoa-pizza!

Quinoa-pizza klaar en in stukjes

Sinds ik deze pizzabodem heb ontdekt heb ik hem al een paar keer gemaakt. Zelfs als margherita is hij heerlijk! Ik vind het ook superfijn om na het eten niet zo vies vol te zitten, maar gewoon lekker vol met een gezond gevoel!
Ohja, deze quinoa-pizza heeft het Jan-keurmerk gekregen, wat betekent dat het écht lekker is 😉

Zou jij deze quinoa-pizza ook willen proberen?! Wat zou je erop doen als topping?

Deel dit recept met andere pizzalovers!

Sommige links in dit artikel zijn affiliate links, fijn als jij via mij zou willen bestellen ♥

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Comments

  1. Klinkt lekker! En ziet er lekker uit! Ik zou hem denk ik maken met alleen groenten en kaas erop, daar hou ik van. Rode paprika, mozzarella, soms wat spinazie! Ik ken ook een lekkere variant met meerdere kazen en spinazie, maar die valt vast niet in de catagorie ‘minder calorieën’, haha.

    Ik vroeg me dus af: Helpt quinoa echt met afvallen? Ik dacht dat bij een pizza de ‘gezondheidsfactor’ vooral te maken had met de topping. Voor het gemak maken wij vaak een pizza met als bodem een half turks brood. Makkelijk en snel!
    Josephine onlangs geplaatst…Victoriaanse politiek is niet zo anders als nuMy Profile

    1. Author

      Oh, jouw kaasidee klinkt ook heerlijk! Quinoa zelf helpt niet per se met afvallen, want de hoeveelheid quinoa in deze pizza komt ook op ongeveer 600 kcal uit. Wat wel helpt: je lichaam zet wit deeg (wit brood, pizzadeeg) snel om in suikers, en als je die suikers niet heel rap gebruikt (oftewel, als je na je pizza op de bank ploft) dan worden die suikers omgezet in vet. Quinoa heeft een lage glycemische waarde, wat betekent dat je het minder snel in suiker omzet, daarnaast zit er hartstikke veel proteïne in, wat kan helpen met afvallen. Het is dus per saldo beter voor je, maar ik denk dat als je zo’n pizza als deze eet, met kaas en andere lekkernijen en ploft op de bank, dat je slanke lijn ook niet vanzelf tevoorschijn komt!

    1. Author

      Give it a try! Dat zelfs Jan hem heel lekker vond zegt genoeg, want die spuugt echt op alles wat glutenvrij, zonder suiker, etc. is. Het was voor mij even proberen in het begin, want die te natte bodem werkte echt niet, maar nu ik hem goed heb maak ik het echt heel vaak!

  2. Gezonde pizza? Dat wil ik! Ik ken wel bloemkoolbodems maar eigenlijk lijkt dat me niet heel erg lekker. Dit recept ziet er wel goed uit en een vriendin van mij eet glutenvrij dus dubbel win!

    1. Author

      Dat had ik dus ook! Ik eet pizza eigenlijk altijd met vork en mes, maar dat je bloemkoolpizza überhaupt niet eens als ‘gewone’ pizza kan eten schrikt me al af. Deze heeft nog een kleine quinoasmaak, maar die is zo onmerkbaar dat zelfs mijn vriend dit bestempelde als een gewone, lekkere pizza. Echt ideaal!

Leave a Comment

CommentLuv badge