Gezonde warme chocolademelk

Gezonde warme chocolademelk, say no more!

Ooit, toen ik een jaar of 10 was, heb ik op een bloedhete Arubaanse avond een warme chocolademelk besteld. Wonder boven wonder hadden ze het ook nog. Needless to say: ik houd ik er nogal van.

Vorig jaar hadden we op kantoor per ongeluk een paar pakken amandelmelk, ik zag een opportunity en mijn warme chocolademelk-addiction kreeg een gezondere vorm. Tegenwoordig drink ik vaak (ongezoete) warme amandelmelk met cacaopoeder, een beetje vanille-aroma en honing, een best verantwoorde afwisseling op een kop thee.

Maar deze extra koude dagen vragen om méér! Dit vraagt om dikke, bijna stroperige, súper verwarmende en goed vullende warme chocolademelk. Mijn hart gaat hier letterlijk sneller van kloppen. En het is nog goed voor je ook!
WAT WIL JE NOU EIGENLIJK NOG MEER?!

Gezonde warme chocolademelk met kaneelstokje

Hoe kan warme chocolademelk gezond zijn?

Gezond is altijd zo’n lastig woord. Mensen die calorieën aan het tellen zijn kunnen dit misschien beter laten staan, alhoewel het met 170 kcal beter scoort dan gewone warme chocolademelk (ong. 190 kcal) en de gemiddelde Starbucksbeker.
Laat ik het dan zo zeggen: er zitten allemaal dingen in die goed voor je zijn! En dat is ook best fijn, calorieën daar gelaten.

  • Connector.

    Kaneel

    Kaneel heeft een hele goede antibacteriële werking, ideaal in de winter dus. Daarnaast helpt het om je bloedsuikerspiegel in balans te houden, zo helpt het dus voorkomen dat jij crasht en naar koekjes gaat zoeken na deze warme chocolademelk.

  • Connector.

    Kokosolie

    Als je hier nog nooit wat over gelezen hebt dan weet ik het ook niet meer. Kokosolie is een vet, dus eet/drink het niet ongeremd. Maar het is wel een speciaal soort vet die langzamer afbreekt, hierdoor heb je meer resultaten: een glanzend vachtje en een stralende huid. Daarnaast vermindert het je hongergevoel, en dat kan ik zelf in de winter altijd wel goed gebruiken! *zoekt naar extra koolhydraten*

  • Connector.

    Cayenne

    De werkende stof in cayennepeper is capsaïcine. Goed voor je bloeddruk en de bloedsuikerspiegel. Daarnaast geeft het je metabolisme een kick, dus kan het helpen met gewichtsverlies.

  • Connector.

    Kokosbloesemsuiker

    Nee, ik ga hier niet verkondigen dat dit gezond is. Suiker is immers suiker, met hetzelfde effect op je lichaam. Waarom ik dit toch even wil benoemen is omdat ik bewust voor deze soort suiker heb gekozen. Deze suiker is niet geraffineerd, en bevat dus nog allerlei goede mineralen zoals ijzer, zink en magnesium.

Kokosolie voor in de warme chocolademelk

Ingrediënten

  • Connector.

    Chocolademelk

    – 250 ml ongezoete amandelmelk
    – 10 gram chocolade 80%
    – 1 tl kokosolie
    – 1 tl cacaopoeder
    – 1 tl kokosbloesemsuiker
    – 1/4 tl kaneelpoeder
    – Snufje cayennepeper
    – Snufje zout

  • Connector.

    Equipment

    – Klein steelpannetje
    – Garde

Kruiden voor in de warme chocolademelk

Hoe te maken: gezonde warme chocolademelk

Doe de amandelmelk in het steelpannetje en laat op een laag vuurtje goed warm worden.
Doe de rest van de ingrediënten erbij en roer flink door met de garde.
TADAAA

(Er is trouwens niemand die naar je kijkt, als er bijvoorbeeld nog een extra blokje chocolade in zou vallen dan zou niemand, behalve jij, dat merken…)

Gezonde warme chocolademelk

En nee, hier doe je dus geen slagroom op. Nouja, doe lekker wat je zelf wilt natuurlijk, maar het hoeft echt totaal niet. Deze warme chocolademelk is dik, super verwarmend door alle kruiden en vult heel goed door o.a. de kokosolie. Ideaal na een lange koude fietstocht of als je ’s avonds met je geliefde op een berenvelletje bij het knisperende vuur ligt. (Of gewoon als je het koud hebt en een blog probeert te runnen)


Houd jij ook zo van warme chocolademelk? En heb je nog een huisgemaakte variant die ik ook een keer moet proberen?

Deel de warmte in deze koude winterdagen!

Leave a Comment

CommentLuv badge