Zelf granola maken en gezonder eten

Tips uit mijn eetdagboek en het recept om zelf granola te maken

Een tijdje geleden heb ik voor Lisanne een eetdagboek bijgehouden. Zij is heel veel afgevallen door simpelweg haar eetpatroon aan te passen, en wilde mij daar ook wel bij helpen.

Vandaag deel ik de eerste dag uit mijn eetdagboek met jullie, de tips die daarbij horen en het recept om zelf granola te maken. Want waarom zou ik de tips voor mezelf houden als jullie er misschien ook nog wat aan hebben?!

Wat rood (oké roze, ik houd gewoon niet zo van rood en dit lijkt erop) gemarkeerd staat is een aandachtspunt, wat groen staat is juist goed. Waar ‘prima’ achter staat is een voorbeeld van een goede maaltijd.

Feedback op dag 1

Over het algemeen ziet mijn eerste dag er oké uit, het enige wat eruit springt is het gebruik van suiker. Alles wat hier rood gemarkeerd staat zijn producten waar suiker in kunnen zitten.

Suiker is shit, dat weet je waarschijnlijk al, zoals ik dat ook al wist. Ik heb ooit eens geheel suikervrij gegeten, maar ‘af en toe een beetje’ is toch weer ‘schijt aan suiker’ geworden.

Lisanne waarschuwt me voor de producten die in het roze staan. Kant en klare granola lijkt gezond, net als bijvoorbeeld soja yoghurt, maar het zit vaak boordevol met suiker.
Als honing verwarmd wordt (wat zo goed als alle honing wordt in het verwerkingsproces) dan verliest het haar goede ingrediënten en blijft er gewoon een suikerstroop over. Zit je toch weer gewoon suiker over alles heen te gieten.

Waarom ik me toch goed voel over dag 1:

Dat laatste wist ik gelukkig al dus ik probeer zo goed en zo kwaad als het gaat producten te kopen zonder suiker. Ik ga dus voor deze koudgeslingerde honing en de ongezoete soja yoghurt. Ik check altijd de ingrediëntenlijst om te zien welke variant van suiker erin zit en hoeveel.

Mijn dressing en bakje granola tussendoor worden op die manier toch weer helemaal groen. Dat die poffertjes dan slecht blijven vind ik niet zo erg. Lisanne raadt ook aan om 80/20 te eten, dus dat ik op Koningsdag (dat was dag 1!) 75/25 goed/slecht heb gegeten vind ik prima!

Ingrediënten

Omdat de meeste granola uit de winkel gewoon een verkapte vorm van cruesli is, maak ik dit altijd zelf. Granola zelf maken is hartstikke makkelijk en ook nog eens veel lekkerder én gezonder!

Het was even puzzelen om dit recept op te schrijven. Ik doe alles verschrikkelijk uit de losse pols, dus ik hoop dat ik de ingrediënten goed heb!

  • Connector.

    Basis voor granola

    – Muesli (ja, muesli dus, geen verwerkte producten!)
    – Ongebrande, ongezouten noten
    – Honing
    – Kaneel
    – Snuf zout

  • Connector.

    Customize je granola

    – Chiazaad
    – Gebroken lijnzaad
    – Sesamzaad
    – Hennepzaad

  • Connector.

    Equipment

    Ik ga er vanuit dat je standaard dingen als oven en mengkom sowieso bij de hand hebt.
    – Bakplaat
    – Vel bakpapier

Zelf granola maken:

Verwarm de oven voor op 100 graden.

Doe 2 el honing in een mengkom en verdun dit met gekookt water. Ik wil dat al mijn muesli een beetje honing krijgt, maar ik wil geen liters honing gebruiken. Door het met gekookt water te verdunnen lukt dit!

Doe de muesli erbij en roer goed door zodat alles nat is. Strooi de kaneel naar smaak eroverheen. Wees niet bang om veel kaneel te gebruiken. Zelf granola maken betekent dat je er zometeen vanalles doorheen gaat gooien wat je lekker vindt en de boel nog flink ‘verdunt’, lekker veel kaneel (of bijv. cacaopoeder voor chocolade-granola) kan geen kwaad. Doe ook de snuf zout erbij en roer goed door.

Strooi nu de extraatjes over de muesli heen. Ik begin altijd met de chiazaad, die plakt dan goed vast aan de nog natte muesli en belandt niet allemaal onderin de pot.
Pompoenpitten, zonnebloempitten, zaadjes in alle soorten en maten, gooi het er allemaal maar bij!

Granola bakken

Als laatste hak je de noten in stukjes, grote en kleine, die je er ook doorheen roert.

Stort het geheel op de bakplaat met bakpapier en spreid het goed uit. Zet het in de oven en laat het ongeveer een uurtje staan. Zo droogt/bakt het lekker knapperig zonder aan te branden. Als je wel van meer gebakken granola houdt zet dan de oven iets hoger.


De komende weken zal ik meer feedback delen en ook daarbij behorende recepten met jullie delen. Ondertussen ben ik zo’n 5 kilo kwijt, dus ik ga op deze route door!

Ben jij ook zo gek op granola? Gek genoeg om granola zelf te maken?! Ik ben benieuwd naar jullie varianten!

Deel dit recept met anderen!

Sommige links in dit artikel zijn affiliate links, fijn als jij via mij zou willen bestellen ♥

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen

Comments

    1. Author

      Jaaa! Het is echt mega makkelijk! Als die van mij op is dan knal ik ook echt in no time een nieuwe batch in de oven en dan kan ik er weer tegenaan. Pluspunt: je hele huis ruikt alsof je appeltaart bakt!

  1. Ik eet eigenlijk veel te veel suiker. Echt erg. Maar ik heb momenteel nog niet echt de overtuiging om er voor te gaan. Haha :p Vind dit soort artikelen wel heel interessant en inspirerend dus zeker mee verder doen!
    Vroeger maakte ik ook zelf granola. Superlekker hé! Ik vond dat altijd veel beter dan gekochte granola. Ik ga je recept opslaan 🙂
    Irene onlangs geplaatst…Het ging / gaat even niet zo goed met me.My Profile

    1. Author

      Yes! Ik vond zelf het boek ‘Pretty Happy’ van Kate Hudson een hele fijne reminder over wat eten met je doet. Niet alleen eten, maar gewoon om bewuster om te gaan met je hele lijf. (Hier issie!)

Leave a Comment

CommentLuv badge