Oververmoeid en op weg naar een burnout?

Oververmoeid en op weg naar een burn-out? Wat moet je doen?!

Afgelopen week zat ik bij een deskundige, omdat het allemaal niet zo lekker loopt de laatste tijd. De zwangerschap eist zijn tol, ik werk me een slag in de rondte en kan me slecht ontspannen. Daarnaast slaap ik ontzettend slecht, wat niet bijdraagt aan hoe ik me overdag voel.

Tijd om iets te doen!

Depressieve klachten of oververmoeid?

Door de huisarts was ik doorverwezen met een serieus briefje, waarop stond “Depressieve klachten, belaste voorgeschiedenis.” Nou, lekker dan. Maar goed, wel waar, want ik heb in het verleden twee zware depressies overwonnen, dus belast zou je dat wel kunnen noemen. En, eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat ze er nog bij zei “Ja, je moet er een label op plakken voor de verzekering.” Soit.

De deskundige waar ik zat trok een uur lang alles uit de kast om te achterhalen wat er mis is. En haar conclusie was: Eigenlijk ben je helemaal niet depressief, maar heel erg oververmoeid.
Daar kon ik me eigenlijk wel in vinden. Want op de dagen dat ik goed slaap ben ik ook gewoon heel vrolijk, kan ik mijn bed wél uitkomen en is er niet zoveel mis. Oververmoeid dus!
“Zelfs een lief gebaar van aan ander, zoals een aai over je arm, kan al teveel zijn.”


Waaraan herken je oververmoeidheid?

Je weet het ongetwijfeld: burn-outs zijn hot op dit moment. Helaas, want dat betekent dat we met zijn allen iets niet goed doen. En nog meer helaas, want als iets hot is dan zijn er automatisch veel meer mensen die zichzelf het label ‘burn-out’ op plakken, terwijl ze dat misschien helemaal (nog) niet hebben.
Laatst hoorde ik nog iemand zeggen “Ja, ik had een burn-out, dus ik ben even twee weekjes op vakantie gegaan en toen voelde ik me wel weer oké.” Hoe vervelend het ook is dat je je zo slecht voelde, je had geen burn-out. Een burn-out is een eindstadium, maar er zitten veel voorstadia bij. Begrijp me niet verkeerd, die zijn net zo vervelend! Maar gelukkig wel stukken beter te behandelen.
 
Oververmoeidheid is zo’n voorstadium. Je voelt je ellendig, kan geen rust meer vinden en komt al heel snel terecht in een negatief cirkeltje waar je moeilijk uitkomt. Het oververmoeide gevoel kan overgaan in echte overspannenheid, wat weer kan leiden tot een burn-out. Belangrijk dus, om er snel iets aan te doen!

Herken je deze signalen? Dan is het tijd om actie te ondernemen!

  • Slecht slapen

    Je slaapt slecht, komt slecht in slaap of wordt ’s nachts wakker en ligt dan te piekeren.

  • Veel piekeren

    Dat piekeren zet je ook overdag voort, er komen angsten naar boven en deze blijven als aasgieren in je hoofd rondcirkelen. Op momenten dat je je extra moe voelt duiken ze naar beneden en ga je lekker actief over je angsten zitten piekeren. Je kunt geen rust meer vinden in je hoofd.

  • Nachtmerries

    Met als gevolg vaak nachtmerries wanneer je wel slaapt. Als je hoofd de hele tijd bomvol zit en je vlak voor bedtijd nog even lekker ligt te piekeren, dan neem je dat mee de nacht in.

  • Totaal overprikkeld

    Bovenstaande 3 punten zijn al een cirkeltje van moeheid voor je aan het maken, met als gevolg dat jij hartstikke overprikkeld raakt. Zelfs een lief gebaar van aan ander, zoals een aai over je arm, kan al teveel zijn. Overprikkeldheid uit zich vaak in een ‘raak me niet aan!-gevoel’.

  • Niet meer kunnen ontspannen

    Niet meer kunnen ontspannen van relaxte dingen. Als je overprikkeld en oververmoeid bent dan kan je gewoonweg geen rust meer vinden. Activiteiten waar je normaal gesproken heel ontspannen van wordt hebben nu niet meer dat effect, of irriteren je zelfs.

  • Fysiek achteruit gaan

    Je voelt je fysiek ook slechter. Niet alleen ben je gewoon moe, maar de kans is groot dat je er niet op je allerknapst uitziet. Wit gezichtje, donkere cirkels onder je ogen, slechte huid, snel ziek. Maar bijvoorbeeld ook duizeligheid of misselijkheid kunnen heel goed komen door je oververmoeidheid.

    Wat kan je doen tegen oververmoeidheid?

    Het is heel vervelend voor je, als je je herkent in de signalen hierboven. Ik vind zelf vooral het geïrriteerde aspect het meest vervelend. Mijn vriend die over mijn haren wil aaien en die ik weg mep. Of in bad gaan zitten met een boek, iets wat normaal gesproken ultra ontspannend is, en er na een half uur uit gaan om ik mijn draai niet kan vinden. Stom!

    Wat kan je doen om het beter te maken?

    • Neem een trapje naar totale ontspanning

      De deskundige gaf mij van de week het voorbeeld van een overwerkt iemand die op vakantie gaat. Dikke kans dat ie ziek wordt, of de eerste dagen helemaal niet goed kan ontspannen. Het is onrealistisch om te denken dat je vanuit zo’n staat van overprikkelheid kan gaan naar een staat van totale ontspanning.
      Neem dus een trapje naar beneden, doe iets wat ontspannend werkt voor jou, maar kies niet iets uit waarvan je dus normaal gesproken helemaal zen wordt.
      Oftewel: totaal overprikkeld in bad gaan zitten met een boek is de lat veel te hoog leggen, daar ben je gewoon helemaal nog niet. Werk daar stapje voor stapje naartoe.

    • Zoek naar ontspanning die werkt voor jou

      Ik weet al heel lang: tv kijken is niet mijn perfecte manier van ontspannen. Tuurlijk, ik vind het wel leuk, maar het blijven prikkels die binnen blijven komen. Een boek lezen werkt veel beter voor mij, maar dat is op dit moment te ver naar beneden op het trapje.
      Kies een vorm van ontspanning waarbij je wel nog bezig bent, maar wat je ook ontspant. Zet bijvoorbeeld een leuk muziekje aan, en spit je kledingkast eens helemaal uit. Luister een luisterboek en doe het huishouden, serieus van de vaatwasser uitruimen met een leuk verhaal erbij kan je best ontspannen.

      Vaak is het zo dat op het moment dat je rustig gaat zitten, de aasgieren in je hoofd weer toeslaan, piekermoment!
      Maar fysiek met iets bezig zijn wil niet zeggen dat je niet kunt ontspannen. Sterker nog: het is fysiek onmogelijk om bijvoorbeeld een Ikea-kast in elkaar te zetten en ondertussen na te denken over je grootste angsten. En dus werkt zo’n activiteit voor jou ontspannend op dat moment!

      Laat je niet uit het veld slaan door mensen in jouw omgeving die niet oververmoeid zijn. Zij kunnen wel ontspannen door voor de tv te hangen. Als zij beginnen te klagen “Kom nou even rustig zitten joh, je bent al zo moe,” leg ze dan deze methode van ontspanning maar eens uit. Dat, in combinatie met het opgeruimde huis wat jij aan het maken bent, moet ze haast wel overhalen dat jij juist goed bezig bent!

    • Bewegen helpt!

      Niet alleen binnenshuis zullen lichte activiteiten je juist meer ontspannen maken. Ook in de wereld buiten je huis heb je daar wat aan. Ga lekker wandelen, een stuk fietsen of doe je favoriete sport. Je lichaam houdt ervan om te bewegen, en de activiteit zorgt ervoor dat je minder snel piekert.
      Kom je toch de aasgieren onderweg steeds tegen? Probeer het dan op te merken en je focus daarna te verleggen naar je omgeving. Het is veel leuker om te kijken naar je omgeving dan weer te luisteren naar je eigen piekergedachtes!

    • Doe je best, maar leg je erbij neer dat je oververmoeid bent

      Als je wel eens hebt gemediteerd dan weet je het waarschijnlijk al: je doet niets verkeerd door na te denken, je moet het alleen (h)erkennen en dan je gedachtes weer laten gaan.
      Van de week zette ik enthousiast een meditatie op, het werkt voor mij heel goed normaal gesproken. Maar normaal gesproken sta ik onderaan de trap van ontspannenheid, en nu bovenaan. Mediteren was dus veel te hoog gegrepen!

      De kunst is om er niet gefrustreerd van te raken. Je leert snel genoeg te (h)erkennen wanneer je weer zit te piekeren, of niet kunt slapen, of tijdens je heerlijke wandeling toch weer geïrriteerd raakt. Doe dan je best om je gedachten te verzetten, of de ontspanning op te zoeken.
      Maar leg je er ook bij neer dat je gewoon oververmoeid bent en het niet altijd zal lukken om weer ontspannen te raken/in slaap te vallen/etc. Het komt echt vanzelf wel weer, maar misschien niet op dat specifieke moment.
      Keep calm and carry on, je lukt vanzelf een keer wél!


      Ik hoop dat jij je helemaal niet herkent in dit verhaal en dat je lekker uitgestrekt op de bank deze blog leest! Mocht je wel oververmoeid zijn of iemand kennen die dat is: succes en hang in there!

      Ben jij wel eens oververmoeid? En zo ja, heb je nog extra tips?


      Deel dit met iemand die ook oververmoeid is!

      Misschien vind je dit ook interessant om te lezen:

      Geef een reactie

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.