Administratieve hulp
Dit is zo ongeveer het enige wat overblijft uit mijn tijd als Virtual Assistant.
Ik ben erg goed in het doen van de administratie. Ja, ik zeg het maar gewoon eerlijk. Daardoor trok ik in mijn tijd als VA vooral klanten aan die administratieve hulp nodig hadden.
Totdat ik eigenlijk alleen nog maar administratie deed. Ben je dan nog VA? Nee, ik vind van niet.

Bonnetjes, bonnetjes en nog eens bonnetjes!
Ik zeg altijd: ik ben de schakel tussen de ondernemer en de boekhouder.
Er zijn behoorlijk wat ondernemers die wel wat administratieve hulp kunnen gebruiken. Ze besteden dat nu vaak uit aan hun boekhouder. Maar de boekhouder is iemand die ervoor heeft gestudeerd, en dat voel je in je portemonnee.
Ik bied mezelf aan als mooie tussenstap. Niet meer zelf je bonnetjes verwerken, zorgen dat de administratie kloppend wordt, dat doe ik voor je. Maar ik bemoei me niet met jouw inkomstenbelasting, daar heb je echt een boekhouder voor nodig.
Mocht je nu denken: 'Maar als je er niet voor hebt gestudeerd, kan je het dan wel?' Het antwoord is volmondig: 'Ja!'
Ik heb in mijn eentje de gehele administratie opgezet van een start-up op de Zuidas. Sindsdien werk ik al jaren als zzp'er in de administratie. Geen boekhouddiploma, wel voldoende vlieguren en kennis van zaken.
Hoe werkt het?
Ik werk zelf het liefst met Moneybird, dat vind ik een heel fijn systeem en ik ben er inmiddels razendsnel in. Dat scheelt mij uren werk en jou dus uren betalen.
Werk je in een ander programma? Dan raad ik je aan iemand te zoeken die gespecialiseerd is in dat programma. Waarschijnlijk zou ik het wel kunnen, de basis van boekhouden is immers overal hetzelfde, maar het opstarten gaat een stuk trager.
Hoe mijn administratieve hulp verder werkt hangt af van jouw administratieve chaos. Er zijn klanten die mij maandelijks een schoenendoos met bonnen toesturen en hun hele administratie in mijn handen leggen. Er zijn ook ondernemers die bijna alles zelf doen en mij er ieder kwartaal een keer bij halen voor een laatste check.
De gynaecoloog voor je cijfers
Veel ondernemers vinden het reuzespannend om hun administratie uit handen te geven. Niet alleen omdat iemand anders inzicht krijgt in hun cijfers, maar juist omdat ze dondersgoed weten dat hun administratie in puin ligt.
Ik zie mezelf als de gynaecoloog voor je cijfers. De eerste keer dat jij op de onderzoekstafel komt liggen is voor jou een beetje ongemakkelijk, maar voor mij is het mijn werk. Ik zie alle soorten en maten administraties voorbij komen en hang er geen waardeoordeel aan.
Keurig onderhouden of bushy? Maakt voor mij niet uit.
Mijn tarief voor administratieve hulp
Ik werk graag met een vorm van 'vooraf weten waar je aan toe bent.' Dat is voor jou en voor mij het fijnst.
Op basis van jouw administratie maken we een inschatting van de hoeveelheid uren die er per maand nodig zijn, en die factureer ik vooraf. Een strippenkaart als het ware.
Mijn uurtarief voor administratieve hulp is € 47,50. Met de meeste administraties ben ik per maand een uur of 2 bezig. Dat betekent dat je voor maar € 95 per maand een administratie hebt die volledig klopt. Aan het einde van het jaar overhandig je alles zo aan je boekhouder, die hoeft geen extra kosten meer te maken.
Vind je het veel geld voor iets wat je zelf ook kan? Ga dan dit even bij jezelf na:
- Wat is jouw eigen uurtarief?
- Hoeveel uur per maand ben je zelf bezig met je administratie?
Als die rekensom je nog niet over de streep trekt heb ik nog een laatste vraag voor je:
Beleef je plezier aan het doen van je eigen administratie, of steek je de moeite liever in iets wat jou energie oplevert en/of nieuwe business binnenhaalt?
Wat andere klanten zeggen
'Ik maak regelmatig een rommeltje van mijn administratie. Ontbrekende facturen, btw-tarieven die niet kloppen, ingewikkelde creditcard statements... Gelukkig werk ik sinds een jaar samen met Ayla en elke keer als Ayla in Moneybird aan de slag is geweest, voel ik de rust terugkeren in mijn hoofd. Ze lost de issues op én legt duidelijk uit hoe ik de fout een volgende keer kan voorkomen :)'